####அறிவோம்####
Chandrayaan-2
ISRO’S VIKRAM LANDER IS LOST, BUT THIS HARDLY MATTERS
Context:
The Indian Space Research Organisation lost contact with the Chandrayaan-2 lander Vikram just moments before it was to land on near the south pole of the Moon. The Chandrayaan-2 mission, however, is far from being a failure.
Why the Missing Lander Hardly Matters?
Though the expected soft-landing of the Vikram Lander was not accomplished, the Chandrayaan-2 mission is far from over. In fact, in science terms, very little has been lost. But in terms of optics, it is definitely a huge setback for the Indian Space Research Organisation (ISRO).
The lander had begun its descent normally and, for the first 13 minutes, decelerated as per the plan. But after that, the deceleration does not seem to have gone ahead as per the requirement.
The most possible consequence of this scenario is that the lander went on to crash-land on the moon’s surface with a speed greater than was required for a safe landing.
But in the most optimistic case, it could only be a problem of communication failure. It is possible that Vikram landed on the moon as planned, but midway through its journey stopped communicating with the ground station.
The chances of this having happened are extremely slim, considering that the graph on the screens of the control room depicting the expected and actual deceleration did begin to diverge after 13 minutes from the descent. So, the speed was noticed to be larger than required even before communication was lost.
It is possible to re-establish contact with an object in space with which communication has been lost. It has happened before, even with ISRO. Some years ago, one of the satellites had lost contact with a ground control, and after a lot of effort and several manoeuvres, it was re-established. But that satellite was in orbit and not hurtling towards a planetary body at great speeds.
But the failure to make a soft-landing does not bring the Chandrayaan-2 mission to a close. Far from it.
The maximum amount of science in the mission is supposed to be done by the instruments onboard the Orbiter which is in perfect health and communicating with the ground station. This includes the search for further evidence of water on the moon, and an assessment of its relative abundance.
The lander and rover were supposed to have a lifespan of only 14 days, and their science output would have been limited. The two instruments on the Pragyaan Rover were supposed to collect information to assess the elemental composition of the moon’s surface and determine the relative abundance of different elements near the landing site.
The lander had three instruments which were meant to study the lunar atmosphere, its temperature gradient and thermal conductivity. One of the instruments was also supposed to measure seismic activity on the moon’s surface near the site of landing.
Popular posts from this blog
வலஞ்சுழி எழுத்துகள் அ, எ, ஔ, ண, ஞ இடஞ்சுழி எழுத்துகள் ட, ய, ழ
இலக்கண குறிப்பு தமிழ் மொழியின் இலக்கணம் ஐந்து வைக்கப்படும். • எழுத்து இலக்கணம் • சொல் இலக்கணம் • பொருள் இலக்கணம் • யாப்பு இலக்கணம் • அணி இலக்கணம் இலக்கண குறிப்பு : 1. நீரோசை ஆறாம் வேற்றுமைத் தொகை 2. பழகு, பாட்டு - வினைத்தொகை அரைத்திடும் சேனை - எதிர்காலப் பெயரெச்சம் வன்கானகம் - பண்புத்தொகை போந்து - வினையெச்சம் வன்தூறு - பண்புத்தொகை பறித்தமயிர் - பெயரெச்சம் நுண்டுளி - பண்புத்தொகை மென்குறள் - பண்புத்தொகை ஆடுக - வியங்கோள் வினைமுற்று தானதர்மம் - உம்மைத்தொகை அமைந்த, கொடுத்த - பெயரெச்சம் புதுக்குநாள் - வினைத்தொகை தண்கடல் - பண்புத்தொகை செங்கதிர் - பண்புத்தொகை காகிதப்பூ - மூன்றாம் வேற்றுமை உருபும் பயனும் உடன் தொக்க தொகை புருவக்கொடி - உருவகம் இணையிலாப் பசுமை - ஈறுகெட்ட எதிர்மறைப் பெயரெச்சம் வான்மழை - ஐந்தாம் வேற்றுமை உருபும் பயனும் உடன் தொக்கதொகை உதைத்த - பெயரெச்சம் கட்டும் - செய்யும் என்னும் வாய்ப்பாட்டுப் பெயரெச்சம் நிழல் போதி - இரண்டாம் வேற்றுமை உருபும் பயனும் உடன் தொக்க தொகை யாவரு
காமராஜர் கல்வி வளர்ச்சிக்காக ஆற்றிய பணிகள்: பெருந்தலைவர் காமராஜர் தமிழகத்தில் கல்வி வளர்ச்சிக்காக ஆற்றிய சிறப்பான தொண்டுகளைப் போற்றும் வகையில் அவருடைய பிறந்த நாளான ஜூலை மாதம் 15 ஆம் தேதியை கல்வி வளர்ச்சி நாளாக ஆக கொண்டாடப்பட்டு வருகிறது. கடந்த 2006-ம் ஆண்டு முதல் கொண்டாடப்பட்டு வருகிறது.அந்த நாளில் ஆண்டுதோறும் தமிழகத்திலுள்ள அனைத்துப் பள்ளிகளிலும் மாணவ-மாணவியர் புத்தாடை அணிந்து,விழா எடுத்து,காமராஜரின் படத்தை அலங்கரித்து,மகிழ்ச்சியுடன் கொண்டாடப்படுகிறது. மாணவ-மாணவியரிடையே பல்வேறு போட்டிகளையும், கலை நிகழ்ச்சிகளையும் நடத்திப் பரிசுகள் வழங்கி, ஊக்கமளித்துப் பெருந்தலைவர் காமராஜரின் புகழ்பாடும் வகையில் தமிழகத்திலுள்ள அனைத்துப் பள்ளிகளிலும் கல்வி வளர்ச்சி நாள் விழா எழுச்சியுடன் கொண்டாடப்பட வேண்டுமென்பதற்காக அரசு நிதி ஒதுக்கீடு செய்து வருகிறது. விமான நிலையம், கடற்கரை சாலை, கன்னியாகுமரி மண்டபத்திற்கு என பலவற்றுக்கு காமராஜரின் பெயர் சூட்டப்பட்டு அவர் நினைவு போற்றப்படு
Comments
Post a Comment